2013. november 30., szombat

Olvastam valahol

egyszer régen, hogy a karácsonyi készülődést már júniusban el kell kezdeni.
Nekem még nem sikerült elég korán elkezdeni, így mindig kimarad valami. Igyekszek az ünnep lényegét megragadni. Egyszer volt, hogy rávettem magam adventi naptárt készíteni a gyerekeknek, amiben minden nap kaptak valami kis édességet. Azóta is emlegetik és kérik. Még sikerült egy évben összehozni a naptárt. Aztán elmaradt. Idén újra emlegették és kérték, hogy legyen újra naptár, mert a gyerekek jól észben tartják a lehetőségeket, amikor kaphatnak valamit. Így hát gyorsan, gyufásdobozból készítettem a naptárt, amiben inkább csak cédulák lesznek, leírva az aznapi meglepetést, feladatot. Még vannak üres dobozok, figyelnem kell, időben megírni és betenni a cédulát. Játékon túl, a kapás örömén túl szeretném, az advent, az ünnep lényegét közelebb hozni. Valószínű a napokban még együtt szépítjük, díszítjük a naptárt.

2013. november 26., kedd

Variációk

Találtam egy oldalt, alapkozpont.hu, kreativ ötletekkel gyerekeknek. Egyet már ki is próbáltunk, ahol vonalkázni, mintázni kell. Az elsős rajz tanmenetben van ilyen, hogy "A vonal, mint kifejezőeszköz. Vékony-vastag, kisebb-nagyobb vonalak alkalmazása." A harmadikos rajzban is van valami hasonló: "A pont, vonal, mint kifejezőeszköz alkalmazása, térkitöltő szerepe", ha jól emlékszem ötödik osztályban is volt valami hasonló téma a tanmenetben.
Nem ez a legalkalmasabb, legkönnyebb alkalmazása a pont-vonal használatának a rajzban, de nekünk tetszett az ötlet. Legtöbbször a gyerekek azt akarják csinálni amit a testvérük, így most mindegyik a maga szintjének, kedvének megfelelően dolgozott. Az épületeket ki lehetett nyomtatni a fenti oldalról és máris kezdődött a munka.


Kinyomtattam nekik pár mintát is, ne kelljen a képernyőt nézniük




Komoly munka volt, a lányok két napig dolgoztak, vonalkáztak, mintáztak. 



2013. november 22., péntek

Őszi rajzainkból

néhány. Lehet, hogy megint az iskolánál kell hagyni őket. Legalább kép legyen róluk, mert bár egyszerűek, nem kis munkát fektettek bele a gyerekek. Az első rajzot kivéve az Art Projects for Kids oldalról merítettünk.


Ez tavalyi munka, ott maradt az iskolánál.


A következők idei munkák.


(ötlet innen)


(ötlet innen)






Az iskolától nem kaptunk még útmutatót vagy követelményt rajz és technika tantárgyakból. Így azt tesszük, amihez kedvet kapunk. Bár gondolkozok, hogy jó lenne kicsit rendszerezetten tanulni valamit. De még nem tudom mit, miből, hogyan...

2013. november 21., csütörtök

Elhatároztam,

hogy rendszeresen fogok ide írni. Pl. hetente egyszer egy vagy néhány gondolatot. Hogy mi lett belőle... nem mondanám épp rendszerességnek.

Elég pörgősek a napjaink. Néha van olyan érzésem, hogy reggeltől estig nincs megállás. Jó, ha az ember hasznosnak érzi magát. Sok örömben van részem. S minden nap van valami ami elmarad. Legjobb ha csak a blogozás.

Sok hasznos tanács és tapasztalatról olvashatunk a neten. Sok mindent lehet "lájkolni". Igazi értékké akkor válik egy információ, ha elsajátítjuk, ha használjuk, ha szükségünk van rá.

Még valamikor tavasszal sikerült valakinek rávennie, hogy készítsek heti menütervet. Ez amolyan amerikai szokás, hogy minden percet beterveznek, határidő naplóval (ma talán már okostelefonnal, tablettával) mennek mindenhová. Itt Európa keleti felében máshogy telik az emberek élete. Betervezni, hogy mit eszünk? Aki élvezi a tervezgetést hát tervezzen... Na de végül ráadtam a fejem és megterveztem egy hétre a menüt. Igyekeztem tartani magam hozzá. Lett több maradékom, mint máskor. Nem tudok pontosan egy vagy kétszeri alkalomra főzni. Aztán amikor megláttam a piacon az első sóskát, nem törődve a gondosan betervezett menüvel vásároltam és főztem egy finom sóska leveset, ami egyik kedvence a gyerekeknek. Hét végére tudtam, hogy érdekes ez a menütervezés, de azt is, hogy nem nekem való. Minek tervezni, ha úgy sem tudom megvalósítani, s talán nem is akarom mindig?
Aztán telt az idő...
Nem vagyunk még sokan, mégis nem könnyű változatosan és úgy főzni, hogy mindenkinek tetszedjen. Vagyis nem főzhetem mindig mindegyik gyerek kedvenc ételét. Általában mindenből esznek amit eléjük teszek, ha nem tetszik, akkor csak keveset.
Ősztől még zsúfoltabbak a napjaim, két iskolással, vagyis két gyerekkel, akiknek félévente vizsgázniuk kell. Mindig volt mit enni, volt, hogy egy-egy kaja gyakran ismétlődött vagy volt ami kimaradt, túl gyakran ettünk felvágottat, a gyerekek kérnek valamit amire nincs időm vagy lenne időm de épp nincs hozzávaló itthon.
Bő egy hónapja újra elkezdtem eltervezni, hogy mikor mit együnk. Saját táblázatot készítettem magamnak, amit menet közben saját ígényeinkhez alakítottam. Most a hatodik hétnél tartunk. Eddig mindig csak egy hétre terveztem. S talán rájöttetek, hogy nagy örömöm telik a tervezésben és a kivitelezésben is. Már nem is tudom, hogy voltam meg ilyen sokáig heti menüterv nélkül. Hogy volt ez lehetséges? Főleg a reggelik miatt, amikor a három nagyobb gyerek általában három féle valamit kért ha nem épp rántotta volt. Persze csak úgy tudtam újra nekivágni a tervezésnek, hogy tisztáztam magamnak, a menüterv célja, hogy megkönnyítse az életem, a munkám, nem pedig az hogy frusztráljon. Nem kell feltétlenül betartani, viszont, ha van terv, nem kell agyalni, mit is együnk és lehet változatosabb, kiegyensúlyozottabb az étrendünk. Lassan és biztosan újításokat is bevezethetek. S sorban mindenkinek a kedvében járhatok. A kevésbé egészséges, de szeretett ételek ritkábban kerülnek sorra, kiegyenlítve valami igazán egészségessel (sok saláta, zöldség, gyümölcs). Szóval nekem most már nagyon bevált. Nem beszélve arról, hogy a bevásásrlásnál is nagy segítség. Előre tudok vásárolni, de nem kell feleslegesen költekeznem, nem romlik el az ennivaló, s van, hogy a menütervben előírtak helyett maradékot eszünk, örömmel, mert kinek ez, kinek az tetszik jobban. Még tudnám dícsérni a menütervet, de nem akarok untatni se rábeszélni senkit.
Azért írtam erről itt, mert ez az én tanulásom része. S tanulni nekem is öröm, főleg akkor amikor eljön az ideje, amikor 'megérek' rá.

Ugyan akkor készítettem magamnak egy kis tervezőt a jövő évre. Nem találtam olyan naplót a könyves boltban, ami olyan legyen amilyennek elképzeltem, de a neten találtam egy letölthető doc.-ot, amin csak egy kicsit változtattam, kinyomtattam, ragasztottam, és lett nekem egy kis füzetem, olyan amilyet elképzeltem, ami tetszik. Beleírhatom, hogy pl. 3 hónap múlva ellenőrzésre kell menni az ortopéd orvoshoz, 6 hónap múlva a szemészhez, találkozni akarok valakivel, de még nem tudom pontosan mikor, meg kell rendelnem valamit, aztán majd beírom később a dátumot, esetleg időpontot. Tudom nem valami nagyszerű, de nekem kellett és örültem, hogy megtaláltam amit kellett és kicsit én is dolgozhattam rajta.




2013. november 4., hétfő

November

Ez lett a novemberi kép.
Maradt néhány viaszba mártott levelünk az őszi koszorútól, hármat felragasztottunk a naptárba.
Rövid volt a szünet s már nagyon kellett. Hamar eltelt.
Elkészítettünk az őszi koszorúkat. A leveleket már két hete olvasztott viaszba mártogatták a gyerekek csak nem volt időnk ragasztózni, mert azt csak akkor lehet nyugodtan végezni, ha a legkisebb alszik.
Lett egy koszorú a bejárati ajtóra és egy az egyik szoba ajtajára. Ezeket technikából fogják bemutatni a gyerekek.



Az elmúlt héten Klári segített ki könyvekkel a gyerekeknek, mert a könyvolvasót sikerült tönkre verni tenniük, persze nem szándékosan s bánták is eléggé a kárt, hisz sokat olvastak róla a lányok.
Aztán elővették a Lük és Logico játékot, táblákat, a tangramot s volt sok játék, amire máskor nem vagy kevesebb idő jut. S örültünk a sok napsütésnek, melegnek is.

Egy nap a parkban ezt láttuk, itt ugyanis ezen a héten van az őszi szünet az ovisoknak és az alsósoknak. Szegény anyuka két jó nehéz zsákot cipel a saját táskáján kívül.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...