2013. április 26., péntek

Mondd ki szépen

Nagyobbik lányom az óvodában majd a logopédiai foglalkozásokon találkozott Montágh Imre: "Mond ki szépen" könyvével. Aztán meg is vásároltam. Hasznosnak tartom. S most újra jó szolgálatot tesz.



Ahogy fiammal betűzni, olvasni tanulunk érezzük, hogy milyen fontos a hangok helyes kiejtése. Nagyon jó gyakorlatok vannak a könyvben, használjuk, haszonnal.
El kell mennünk egy audiológushoz is, de majd ha jól leszünk. Mert alig múlt el a hurut és fülgyulladás, most újra csúnyán köhög és ilyenkor nehezebb megérteni mit mond.
Anitával voltam egyszer úgy audiológusnál, hogy néhány nappal előtte meg volt fázva, és érződött az eredményen, legalább is ezt mondta a fül-orr-gégész.
A fiúnkkal leellenőriztem, azokat a hangokat, amelyeket nem ejt ki jól, hallásban megkülönbözteti és ha én mondom rosszul azonnal jelzi. Persze a hibák kijavítása nem megy máról holnapra, de lehet szép lassan haladni, fő a jókedv.

Virág írt nem olyan régen egy bejegyzést logopédia témában és ajánlott egy játékot, a Grimassimix. Megvettem és nagy sikere van. A játék anyaga jó minőségű. Pár perc alatt lejátszható. Gyakran elővesszük mostanában.

Nagyon jó a játék leírás.
A doboz belülről.
A játék tábla.

Aztán gyakorolunk a "Játszunk beszédet"-ből is. A fiam szereti, kéri, hogy gyakoroljunk. Jó, de nem hangolódtam rá jól a könyvre. Pedig a gyerekek szeretnek ezzel is játszani. Néha épp akkor, mikor úgy érzem, szükségem van egy kis szünetre, megállásra. S olyan szépen kérnek, hogy elővesszük a könyvet, a kártyákat és játszunk.


Fontos a szép, érthető, tiszta beszéd, hogy könnyebb legyen az olvasás, írás, egymás megértése.
Ezek a gyakorlatok, játékok nem fárasztóak, hisz csak néhány percet vesznek igénybe, de lehet egy nap többször is gyakorolni, játszani, anélkül, hogy fárasztó legyen, s meg lehet találni a legmegfelelőbb pillanatokat, amikor a gyerek nem fáradt, jó kedve van, örömmel játszunk együtt. Egyszerre csak egy hangon dolgozunk, azt kell jól begyakorolni.

Aztán vannak még gyakorló füzetek, amiket lehet használni.

S nem szabad elfelejtkezni arról, hogy nem elég a szépen hangzó beszéd. Mivel "a szívnek teljességéből szól a száj", gondozni kell gyermekünk szívét és a sajátunkat is, hogy valóban szép és építő legyen a beszédünk. Ez pedig sokkal nehezebb, mint egy-egy rosszul kiejtett hang kijavítása.

7 megjegyzés:

  1. Montágh könyvei alapnak számítanak minden olyan szakmában, amely valamilyen módon a beszéddel foglalkozik. Én tévés szerkesztő-műsorvezető vagyok, a mai napig minden hangos olvasás előtt Montágh-gyakorlatokkal melegítek:) Örülök, hogy ennyire odafigyelsz a hallás-beszédértés-beszédalkotás különbségeire!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem is tudtam, hogy más könyvei is vannak. Rékeresek a neten, mert szívesen belelapoznék más könyvébe is.

      Törlés
  2. Örülök ennek a posztnak, szívesen olvastam. A Mondd ki szépen! nekünk is megvan, bár egyelőre nem használtuk. A Figyelem vagy fegyelem c. könyve is jó, az az egész viselkedéssel, metakommunikációval foglalkozik. A Tiszta beszéd (azt hiszem, ez a címe) az egyik alapműve, én még hajkurászom.

    Egyébként a youtube-on is rákereshetsz a nevére, vannak fönn jó műsorai, beszédről, viselkedésről, kicsit retro, de érdekes gyöngyszemek.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Második gyerekünkkel nekünk se kellett használni, nagyon szépen beszél.
      Jó, hogy szóltál, rákerestem a youtubon.
      A könyveket is keresni fogom.
      Köszi.

      Törlés
  3. A "Mondd ki szepen"-t mi is hasznaltuk, es nekem hihetetlen volt, hogy mennyire gyorsan valtozast, eredmenyt lattam. Kb 4-5 eves gyerekkel gyakoroltunk belole, talan a kornak is van jelentosege, mert most az 5 es fel evessel probalom az s betut javitani es ez most sokkal nehezebben megy.
    Petine

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem a gyerektől is függ az életkor mellett, na meg hogy hány és mely hangokkal van gond. Az S betűvel mi most úgy vagyunk, hogy általában jól mondja, de ha siet akkor inkább SZ-nek hangzik.

      Törlés
  4. De szerettem Montágh Imre műsorait! Még kicsi voltam, mikor adta őket a tévé, de már akkor mély benyomást tettek rám!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...