2014. március 6., csütörtök

Az írásról és olvasásról

El kell mondanom, hogy sokkal jobban megy a tanulás az elsőssel, mint ősszel.
Kedvenc az olvasás, mert ebből nem tanulunk semmit, azt mondták az iskolában, hogy olvasson amit akar. Nincs nap olvasás nélkül. Az nem munka, hanem pihenés.
A matematika nem lett kedvenc, de megbékélt a gondolattal, hogy hozzátartozik az élethez. Már nem kell annyi nyafogást hallgatnom, önállóan is dolgozik, sőt magától is előveszi a matekot. Ha így haladunk tavasz közepére befejezzük az anyagot. Lesz időnk többet kint lenni a parkban, azt tenni amihez kedvünk lesz.
Az írás is kedvenc lett. Szívesen ír. De soha nem másolunk, mert az unalmas. A Játékház írás munkafüzetét töltögetjük. Tollbamondást írunk, ehhez kaptunk anyagot a tanító bácsitól. Ez is jól megy. S ráadásul jön a levelezés. S úgy örülök, hogy nem kérdezi, mit írjon, hanem összeszed néhány mondatot magától.



Az olvasás után úgy látom nagy kincs az írás elsajátítása. Új lehetőségek nyílnak meg a gyerek előtt.
Személyes tapasztalat, hogy a helyes írás sokkal könnyebb, szinte tanulni se kell annak, aki sokat olvas. A nagyobbikkal is ez volt a tapasztalatom, gyakorlás nélkül is jól ment neki a tollbamondás. Most az elsősnél is látom hogy nem okoz gondot a hosszú magánhangzók a dupla mással hangzók írása. Sokkal nehezebb lenne, ha egyszerre kellene a gyerek megbirkózzon az olvasással és írással. Ezért amint a gyerek érdeklődik a betűk iránt lehet és kell tanítani felismerni a betűket és aztán összeolvasni, olvasni. S ha a szülők örömmel olvasnak és felolvasnak  a gyereknek, akkor előbb vagy utóbb a gyerek is elkezd olvasni. A helyes írás megtanulásának a legkönnyebb és legkellemesebb módja a sok-sok kedvtelésből való olvasás. Szinte nem is kell tanulni a helyesírást. Ezért bátorítom az ötévest, hogy tanuljon meg olvasni, s már tud is, csak lassan, tehát még nem élvezet számára az olvasás, viszont egyre gyakrabban olvas magának címeket, kedvenc könyveiben a fejezetek címeit, s nem is tudom még mit, de már szinte minden nap hallom, hogy betűzget valamit. Csak idő és gyakorlat kérdése, hogy örömmel és szívesen olvasson. Az írást nem sürgetem, azzal ráér. De ha megtanul és megszereti az olvasást, sokkal könnyebb lesz az írás.

14 megjegyzés:

  1. De ügyesek!!:) jó nektek, mi lassan haladunk, de nem adom fel:)

    VálaszTörlés
  2. Nem is szabad feladni. Minden gyerek más. Kitartás!

    VálaszTörlés
  3. Mi is valahogy így csináljuk, éppen ezért volt ebből némi gond a vizsgán, mert H. nem látott még olyan feladatokat, amiket a többiek nap mint nap csinálnak pl. szótagolva olvasás vagy kimondtak egy szót és azt H-nak meg kellett mondani hány betű. Ekkor ő már szépen olvasott, le is tudta volna írni a szót, egyszerűen nem gyakorolta ezt, így tévesztett. Volt még ilyen - most nem emlékszem már mik - amik miatt lett egy olyan érzésem, hogy a tankönyv feladatait is át kell venni. Nektek nem volt ebből gond?
    Korábban kérdeztem a matekről, biztos nem láttad. Igazából azzal is ez a bajom...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ti is otthontanulók vagytok? Valamikor elveszítettem a fonalat, nem találtam a blogodat, csak nem rég fedeztelek fel újra.
      Nem volt gondunk a suliban. Igaz, hogy szótagoltunk valamikor és számoltuk hány szótag van egy szóban. De hogy hány betű... eszembe se jutott ilyet kérdezni a gyerektől, mert a számolást nem szereti. Viszont itthon tollbamondásnál ha sor végére ér, akkor szótag végén el kell válassza a szót és új sorba írjon.
      Matekból sokat dolgozunk a tankönyv feladataian, azokat szereti, a munkafüzet feladatait kevésbé, nem végezzük el mindet, illetve fejben, anélkül, hogy az írással fárasztanám. Láttam a vizsgán a tankönyben levő feladatokhoz hasonló feladatok vannak. Nem tudom. Itt nálunk kicsit máshogy tanulják a matekot és nem gond a gyerekeknek, nekem furcsa a magyar mód, de mikor az ember felnőtt lesz, akkor az a lényeg, hogy mit tud s a valós életben nem csak akkor, hanem mindig. Érdekel valakit elnőttként, hogy hány betűs szavakat használ a boltban? Az iskolában sok mindent tanítanak és kérnek, mert ki kell tölteni azt a sok órát, napot, hetet, hónapot, évet, az életet.

      Törlés
    2. kimondasz egy szot, azt szotagolni kell, megszamolni hany betubol/ hangbol all, leirni, megkeresni a hangot a szoban, adott betukbol szavakat alkitni, ezek mind nagyon jo gyakorlatok, helyes iradt is segitik, a kettos betuk hasznalatat, az egymad melletti massalhangzok megkylonboztetet ( pl. mindjart szoban), es meg sok minden mast lehet fejlesxteni hasonlo gyakorlatokkal, nem csak idotoltesbol...

      Törlés
    3. Igen Klári, ezek tényleg jó gyakorlatok. Mi mostanában nem csináltunk ilyeneket, de régebb igen. Most Balázzsal de nem mint elsős anyag, csak úgy, de ez játék, nem számítjuk be tanulásnak. :) Meggondolva, ezek tényleg fejlesztőek. Egy pedagógus máshogy látja. Köszi.

      Törlés
  4. Igen, itthon tanulunk a két kisebbel. Nagyon sok jó ötlet van a blogodon, köszönöm, hogy időt és energiát szánsz rá, hogy közzétedd!
    Jó tippet adtál ezzel a fejben számolós matematikával. Ma ki is próbáltuk és összehasonlíthatatlanul hatékonyabb, mint a munkafüzet feletti pepecselés. H. olyankor elálmodozik és egy órát is képes egy oldal felett ülni, ha nem nézem. Így meg kérdezek, válaszol és 10 perc alatt többet gyakorol, mint máskor 2 nap alatt :)

    Egyébként én is azt látom, hogy az iskolai anyag zöme időkitöltés.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valamikor én is olyan tankönyv, füzet mellett elálmodozó gyerek voltam, ha nem volt mellettem valaki nem tanultam. Az első két év nehéz volt, aztán megtanultam, hogy jobb hamar megtanulni, leírni, amit kell, hogy legyen szabad időm.

      Szerintem elsőben néha nem is a számolás nehéz, hanem a leírás. Ha látom, hogy le tudja írni, akkor elég már a fejben számolás.

      Jó munkát nektek!

      Törlés
  5. Én 12 éves korom óta heti 3-400 oldalt olvasok és sajnos 12 éves korom előtt és azóta is borzalmasan rossz a helyesírásom. Én állítom,hogy nincs összefüggés a (sok) olvasás és a helyesírás között. Sajnos ez a tapasztalatom. Kislányom szintén ugyan ebben a cipőben jár. Olvashat, gyakorolhat orrvérzésig, a helyesírása sajnos nem javul, pocsék.
    Örülök, hogy nektek ezzel nincs gondotok.
    Szilvia

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát... akkor nem tudom, mit gondoljak, mitől tud egy gyerek helyesen írni...

      Törlés
    2. szerintem kell hallja, érzék is kell hozzá.

      Törlés
    3. nagyo ugyesek vagytok, mi a matekkel (is) el vagyunk maradva, nehez leulni es toltogetni a munkafuzetet, ilyen szep, tavaszodo idoben. meg amugy is... nem tudom, mikor lehet bepotolni...

      Törlés
    4. Tollbamondásnál nem hangsúlyozok különösebben, mint a tanító bácsi. Aztán írt már néhány levelet, amiket egyedül fogalmazott meg, tehát nem hallotta a szöveget, hanem ő fogalmazott, s helyesen írt. Nem tudom, miért írnak egyesek helyesen, másoknak ez miért nehéz. Remélem szerzek még tapasztalatokat a kisebbekkel s majd meglátjuk, mire jutok. De biztos nálam okosabbak már rég rájöttek mi a titok.

      Törlés
  6. szerintem is osszefugg a hallassal, de a gyakorlat segit, bocsanat de en vagyok a hibas, hogy meg nem erkezett a valasz... nalunk egyforman olvasnak, az aki korabban megtanult helytelenebbul ir, szerintem a masolas es a tollbamondas segit a legjobban, betuket sose szamoltatnek veluk... valahogy ugy vagyok vele, hogy amit en nem csinalnak, azt toluk se kerem. Viszont azt kerem, hogy szotagolva ellenorizzek, hogy jol masoltak, irtak-e le a szoveget

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...